Produkty POS to wszystkie produkty, które wspierają sprzedaż, najczęściej będąc nośnikiem reklamy. Są to tak zwane produkty BTL, od angielskiego „Below the line,” a więc środki marketingowe realizowane poza masowym przekazem, a więc radiem, telewizją czy banery w popularnych lokalizacjach. Produkty tego typu są podstawą marketingu lokalnego każdej firmy.
Jak dzielimy Produkty POS?
Pierwszym i najważniejszym kryterium podziału tych produktów jest podział na miękkie i twarde. Chodzi tu przede wszystkim o sposób wykorzystania i materiały użyte do produkcji danego produktu.
POS typu lekkiego, to wszelakie materiały reklamowe z wykorzystaniem papieru. Są to więc ulotki, kartony, czy małe banery reklamowe.
POS typu twardego, to wszelakie materiały reklamowe wykorzystujące twarde tworzywa takie jak metal, drewno czy inne twarde materiały. Są to na przykład standy reklamowe.
Skuteczność produktów POS w marketingu
Kilka lat temu firma Mood przeprowadziła badanie, które wykazało, że 2/3 decyzji zakupowych podejmujemy na miejscu sprzedaży. To badanie jasno wskazuje, że produkty typu POS są po prostu skuteczne. Dzieje się tak dlatego, że jako ludzie bardzo często wybieramy szybką przyjemność, a rzadziej planujemy cele i wytrwale do nich dążymy. Na czym to polega?
Przykładów takiej sytuacji można podać wiele. Przyjmijmy, że zbieramy na laptopa do pracy i mamy już odłożone 80% kwoty. Pewnego dnia wychodzimy na miasto coś zjeść i coś kusi nas, żeby zajrzeć do sklepu RTV AGD. Jako że i tak szukamy laptopa, to idziemy na stoisko, żeby przejrzeć oferty, mimo że mamy już wybrany model, na który zbieramy. Co widzimy na stoisku? Krzyczące do nas oferty o przecenach: „tylko dzisiaj, 30% taniej,” „kup laptopa, a podkładkę i torbę otrzymasz gratis.” To bardzo często rujnuje nasze plany zakupowe, lub raczej je finalizuje. To jest właśnie ten cukiereczek, krótka, szybka przyjemność, co jest ściśle związane z budową naszego mózgu.
Produkty POS a marketing w Internecie
Marketing w mediach społecznościowych to jedno z najpotężniejszych obecnie narzędzi, jakimi dysponujemy, jednak bardzo ciężko w nim zdobyć uwagę. Konsument z każdej strony zalewany jest reklamami, ofertami, teksami i tak dalej. I tu właśnie pojawia się siła produktów POS, które to wchodzą w bezpośredni kontakt z klientem. Przykładem takiego produktu są ulotki, które mają dość kiepską opinię. Problemem jednak nie są ulotki, a sposób ich dostarczenia, bo zwykle jest nachalny, a więc do naszej skrzynki pocztowej, czy samych drzwi. Natomiast ulotka bezpośrednio w sklepie, czy przed nim, informująca o najlepszych obecnie ofertach, czy zachęcająca do odwiedzenia sklepu internetowego, potrafi zdziałać cuda mimo tak prostej formy przekazu.
Jak widać, nie musimy początkowo inwestować ogromnych pieniędzy w marketing w przekazie masowym, czy uczyć się zaawansowanych technik w mediach społecznościowych, ponieważ zwykła ulotka, czy baner informujący o promocjach może zapewnić nam sprzedaże na miejscu.
Więcej informacji znajdziesz na stronie Produkty POS.