Kiedy opłaca się sprzedaż przedsiębiorstwa?
Sprzedaż przedsiębiorstwa jest doskonałym wyborem dla tych osób, które w najbliższym czasie chcą wyjść z biznesu. Pamiętać należy o tym, że nie każdy czas jest dobry na sprzedaż swoje firmy. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo, kiedy najlepiej sprzedać przedsiębiorstwo, aby zarobić na nim jak najwięcej.
Jak oszacować wartość przedsiębiorstwa?
Najtrudniejszym zadaniem jest oszacowanie rzeczywistej wartości przedsiębiorstwa. Aby precyzyjnie oszacować wartość danej firmy, należy zwrócić szczególną uwagę na wyniki finansowe. Ogromną rolę odgrywa również potencjał przedsiębiorstwa do dalszego wzrostu.
Sprzedaż przedsiębiorstwa jest dobrym pomysłem w momencie, gdy firma jest w doskonałej kondycji i stopniowo umacnia swoją pozycję na rynku. Gdy przychody i rentowność rośnie, to bez problemu znajdziemy klientów zainteresowanych odkupieniem przedsiębiorstwa.
Osoby, które zainteresowane są zakupem przedsiębiorstwa zwracają uwagę nie na historię firmy, ale na jej przyszłość. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że lepsze kwoty można wynegocjować wtedy, gdy przedsiębiorstwo posiadać będzie szerokie możliwości rozwoju.
Cykl życia firmy
Jak powszechnie wiadomo każda branża posiada swój własny cykl życia. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że przedsiębiorstwo ma okresy, kiedy jego atrakcyjność w oczach potencjalnych inwestorów jest bardzo duże albo niewielkie. Trendy zmieniają się w bardzo szybkim tempie, dlatego też tym bardziej warto na bieżąco śledzić rynek.
Inwestorów przyciągają atrakcyjne branże, ale nie oznacza to wcale, że to właśnie w nich łatwo jest sprzedać przedsiębiorstwo. Jeżeli przegapimy kluczowe okresy w cyklu życia danej branży, to sprzedaż przedsiębiorstwa może sprawić mniejsze lub większe trudności.
Jakie korzyści?
W wielu sytuacjach sprzedaż firmy może zagwarantować jej dalsze działanie. Na sprzedaż przedsiębiorstwa bardzo często decydują się osoby wypalone, które chcą spróbować swoich sił w zupełnie nowej branży.
Małe przedsiębiorstwa bardzo często dochodzą do punktu, w którym dalszy rozwój niestety nie jest możliwy. Nowy nabywca może dokonać niezbędnych inwestycji, dzięki którym rozwój firmy przebiegać będzie sprawnie. Barierami rozwoju wbrew pozorom są nie tylko braki kapitałowe. Bardzo częstym problemem wielu przedsiębiorców jest brak dostępu do nowych technologii.